Pomiary wagowe, prowadzone w sposób automatyczny to dzisiaj standard. Wykorzystuje się je w procesach produkcji, a także wielu innych dziedzinach, jak chociażby proces ważenia pojazdów w celu stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnego nacisku na oś. To wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie wynalazek tensometru, który dzisiaj jest podstawą większości systemów wagowych, które działają w sposób elektroniczny.
Wykorzystanie sprawdzonych czujników tensometrycznych
Czym jest w takim razie tensometr, że tak wiele się mu zawdzięcza? Jest to tak naprawdę kawałek metalu z opornikiem wbudowanym w jego wnętrze. Jak w takim razie taki kawałek metalu może oceniać wagę danego przedmiotu? Jest to już nieco bardziej skomplikowane. Jak wiemy metale są twarde i raczej nie ulegają deformacjom, chyba, że użyjemy do tego jakiejś dużej siły. W małym zakresie siły ich deformacje są mikroskopijne, a do tego sprężyste, co oznacza, że po odjęciu takiej siły metal wraca do swojego poprzedniego położenia. Takie sprawdzone czujniki tensometryczne są właśnie zbudowane z wytrzymałego metalu
, w którego wnętrzu wbudowano opornik. Ten opornik ma budowę żeberkową, a od zacieśnienia tych żeber zależy jego opór. Gdy tensometr pozostaje w stanie nie obciążonym, to żebra opornika są w pewnej odległości od siebie, co powoduje, ze przepływ prądu przez opornik generuje pewne napięcie. Jeśli tensometr zostanie poddany obciążeniu, to mikroskopijne zmiany objętości metalu potrafią zacieśnić także ożebrowanie opornika, przez co okazuje się, że opór, który przepływa przez niego staje się mniejszy. Ma to oczywiście odpowiednie przełożenie na napięcie, które przepływa przez tensometr. Odpowiednio skalibrowany odczyt takiego napięcia daje nam realne odczyty tego, jak dużą siłą jest obciążony tensometr, a co za tym idzie daje nam to wagę tego co go obciążą.
Tensometry okazują się bardzo dokładne, a do tego także bardzo wytrzymałe. Z tego też powodu nie ma problemu z ich zastosowaniem nie tylko do zwykłych wag łazienkowych, ale także do potężnych wag przemysłowych. Tak samo ma się sprawa w przypadku wag samochodowych, gdzie trzeba przeważyć pojazd, który waży nawet kilkadziesiąt ton. Tensometr przy takim ważeniu da realne odczyty, a do tego nie pęknie, ani nic się z nim nie stanie.