Szeroko stosowane w przemyśle, trójfazowe silniki elektryczne (oznaczane również numerycznie jako silniki 3-fazowe) stały się podstawą wielu systemów mechanicznych i elektromechanicznych ze względu na ich względną prostotę, sprawdzoną niezawodność i długą żywotność. Silniki trójfazowe są jednym z przykładów typu silnika indukcyjnego, znanego również jako silnik asynchroniczny, który działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej.
Ogólna charakterystyka trójfazowych silników elektrycznych
Chociaż dostępne są również silniki indukcyjne jednofazowe, te typy silników indukcyjnych są rzadziej używane w zastosowaniach przemysłowych, ale są szeroko wykorzystywane w zastosowaniach domowych, takich jak odkurzacze, kompresory lodówek i klimatyzatory, ze względu na wykorzystanie jednofazowego prądu zmiennego w domach i biurach. Trójfazowe silniki elektryczne są typem silnika AC (ang. Alternating Current, prąd przemienny), który jest szczególnym przykładem silnika polifazowego. Silniki te mogą być silnikami indukcyjnymi (asynchronicznymi) lub silnikami synchronicznymi. Jeśli chodzi o budowę trójfazowe silniki elektryczne zbudowane są z trzech głównych elementów – stojana, wirnika i obudowy. Stojan składa się z szeregu laminatów ze stali stopowej, wokół których nawinięty jest drut tworzący cewki indukcyjne, po jednej cewce na każdą fazę źródła energii elektrycznej. Cewki stojana są zasilane z trójfazowego źródła zasilania. Wirnik również zawiera cewki indukcyjne i metalowe pręty połączone w obwód. Wirnik otacza wał silnika i jest elementem silnika, który obraca się, aby wytworzyć energię mechaniczną silnika. Obudowa silnika utrzymuje wirnik z wałem na zestawie łożysk, aby zmniejszyć tarcie obracającego się wału. Obudowa posiada pokrywy końcowe, które utrzymują mocowania łożysk i mieszczą wentylator.
Wentylator przymocowany jest do wału silnika. Gdy wał silnika się obraca następuje obrót wentylatora. Wirujący wentylator pobiera powietrze z zewnątrz obudowy i wymusza przepływ powietrza przez stojan i wirnik w celu chłodzenia elementów silnika i rozpraszania ciepła, które jest generowane w różnych cewkach. Obudowa posiada również zwykle podwyższone żebra mechaniczne na zewnątrz, które służą do dalszego odprowadzania ciepła do powietrza zewnętrznego.