Zastępujące konwencjonalne układy napędowe, motoreduktory są dość dobrze znaną technologią. Ostatnio, w związku z ogólnym trendem w systemach zintegrowanych, obserwuje się ponowne zainteresowanie motoreduktorami. Dokładniej mówiąc, rosnące koszty energii napędzają popyt na poprawę wydajności procesów.
Motoreduktor – połączenie reduktora i silnika elektrycznego
Stwarza to pole do popisu dla motoreduktorów, które mogą być wykorzystywane w różnych zastosowaniach i stanowią ogromną szansę na globalną oszczędność energii. Zasadniczo motoreduktor jest połączeniem reduktora i silnika elektrycznego ac lub dc. Przekładnia i silniki są połączone w jedną całość. Motoreduktor dostarcza wysoki moment obrotowy przy niskiej mocy lub niskiej prędkości. Specyfikacje prędkości dla tych silników to normalna prędkość i moment obrotowy w stanie spoczynku. Silniki te wykorzystują koła zębate, zazwyczaj zmontowane jako skrzynia biegów, aby zmniejszyć prędkość, co sprawia, że dostępny jest większy moment obrotowy. Motoreduktory są najczęściej używane w aplikacjach, które wymagają dużej siły do poruszania ciężkich przedmiotów. Większość motoreduktorów przemysłowych wykorzystuje silniki ac, zazwyczaj o stałej prędkości. Jednakże, silniki elektryczne zasilane prądem stałym mogą być również używane jako motoreduktory (motoreduktory prądu stałego). Wiele z nich jest używanych w zastosowaniach motoryzacyjnych. Motoreduktory mają wiele zalet w stosunku do innych typów kombinacji silnik/przekładnia.
Być może najważniejsze jest to, że mogą uprościć projektowanie i wdrażanie poprzez wyeliminowanie etapu oddzielnego projektowania i integrowania silników z przekładniami, co zmniejsza koszty inżynieryjne. Precyzyjne głowice przekładniowe sparowane z silnikami spełniają wysokie wymagania dotyczące momentu obrotowego.